A közbeszerzési tanácsadó szerepe

A közbeszerzési tanácsadó természetes közege a..

a pályáztatási rendszer! Persze a közbeszerzési tanácsadó mondhatnánk, értelemszerű, hogy a közbeszerzésben dolgozik. Ennek ellenére sokan ennél többet éppen, hogy tudnak róla. Ugyanis az átlagemberben megvan az a természetes, mondhatni zsigeri viszolygás a pályázatok, tenderek világával szemben, amitől azonnal becsukja a fülét, ha netán erre terelődne valamilyen érthetetlen okból kifolyólag a szó. Valójában ennek az állhat a hátterében, hogy a tender nyelvezet ne egy felhasználóbarát nyelvezet, azt leginkább jogászok írták és ők is beszélik. Rajtuk kívül még néhány beavatott.

Ezek a beavatottak a közbeszerzési tanácsadók. Az ő dolguk érteni a nyelvezetet, ismerni az eljárásokat, kitudakolni a határidőket és gondoskodni róla, hogy a megbízójuk minden lépése jogszerűen menjen végbe. Jóval összetettebb tehát ez a megbízás annál, hogy átolvas egy kész pályázatot. Az talán már érthető, hogy a egy megbízóval dolgozik egy pályázaton belül a szaktanácsadó. Értem ezalatt, hogy minden ajánlattevő külön külön tanácsadóval működik együtt, de még az ajánlatkérőnek is sajátja van.

Akkor a közbeszerzési tanácsadó mit is csinál?

Ezt talán egyszerűbb megbízónként nézni. Kezdjük az ajánlatkérővel. Adva van egy szervezet, aki valamilyen projektben úgy dönt, hogy megpályáztat egy feladatot. Lehet, hogy az óvodát akarja kifestetni, lehet, hogy egy teljes megye energiahálózatát modernizálni. A lépték más és más, de mindkét esetben pályázatot kell kiírni. Hát, ha azt hisszük, hogy a pályázat leadás macerás, a pályázat létrehozása sem piskóta. Legalább annyira bürokratikus ez a rész is, ahol nagyon is elkél egy közbeszerzési tanácsadó segítsége.

Elméletileg nem kötelező egy bizonyos összeghatár alatt https://www.kozbeszerzesitanacsado.hu közbeszerzési tanácsadót alkalmazni. Ám olyan előírásoknak kell megfelelni, ahol óhatatlanul egy szakember hozzáértésével sokkal gyorsabban és zökkenőmentesebben mennek a dolgok. Egy felől a bírálati pontok összeállítása egy külön művéset. A feltételek kellően szűkek kell legyenek ahhoz, hogy azért ne minden jöttment tudjon pályázni, de annyira már nem lehet szűk, hogy csak bizonyos pályázóknak kedvezhessen. Még a legjobb hiszemmel is törvény írja elő, hogy a korrupció gyanús helyzeteket el kell kerülni.

A másik igen kemény dió a bíráló bizottság összetétele. Ugyanis hasonló szabályok vonatkoznak itt is, mint amit a feltételeknél említettünk. Minden bírálati tagnak valamilyen köze kell legyen a pályázathoz, nem lehet csak úgy az utcáról fogdosni az embereket. Ha viszont valaki konyít a témához, el kell kerülni, hogy érdekeltsége legyen a pályázat kimenetelében. Ezt hazánkban esetekben igen nehéz megvalósítani, hiszen szűk lehet egy-két szakma. A közbeszerzési tanácsadó segítsége nélkül igen nehéz elnavigálni ebben a szürke zónában.

Közbeszerzési tanácsadó az ajánlattevő szolgálatában

Itt is eloszlatnék egy tévképzetet, az ajánlattevő nem onnantól és csak arra alkalmaz közbeszerzési tanácsadót, hogy megírják neki a pályázatot. De nem ám. Egyfelől a közbeszerzési tanácsadó már akkor bekapcsolódik a munkába, mikor az a pályázati anyag még egy kósza gondolatként sem öltött testet az ajánlattevő fejében. Ugyanis gyakran a tanácsadó az, aki a leendő ajánlattevő figyelmét felhívja egy pályázatra. Akadnak cégek, akik tevékenységüknél foga gyakran pályáznak és ezért egy szaktanácsadóval szerződnek pályázatmonitoringra. Ennek az a lényege, hogy a tanácsadó folyamatosan figyeli a megjelenő pályázatokat és értesíti őket, ha olyat talál, ami a megbízó profiljába vághat.

Ha ez megvan, akkor természetesen össze kell állítani a pályázati anyagot. E közvélekedéssel ellentétben ez marhára nem a közbeszerzési tanácsadó dolga. Az ő feladata a leadással és egyebekkel összefüggő határidőkre felhívni a figyelmet, a folyamat dokumentálásában és az eljárásban segédkezni, a kész pályázatot formai és tartalmi hibáktól mentesíteni. A pályázat sikere nem rajta áll, de, hogy kizárni nem fogják a megbízót, az biztos.

A közbeszerzési tanácsadó nyertes pályázat után

Szeretnénk azt gondolni, hogy attól kezdve, hogy beérkezett az összes pályamű, a pályázatot lezárták, elbírálták, a nyertest kihirdették, mindenki hátradőlhet és itt vége a történetnek. Hát nem. A pályázatot ugyanis kivitelezni is kell, sőt, gyakorlatilag ez volt az egész hercehurca lényege. A kivitelezés pedig együtt jár azzal, hogy az ajánlatkérő néha leellenőrzi, hogy minden rendben halad-e. Erre kijelölt mérföldkövek vannak – ezt még a pályázati feltételekkel együtt dolgozták ki a legelején. Persze az ajánlattevő szempontjából ezt nem olyan könnyű összehozni, hiszen egy építkezésnél például rengeteg olyan munkafolyamat van, ami egymásra épül – és ugyan hol fordulnának elő csúszások, ha nem egy építkezésen.

A közbeszerzési tanácsadó lesz az, aki ezekre a határidőkre és az összefüggésekre figyelmeztet, illetve az is, aki az ajánlattevő nevében megnézheti, hogyan haladnak a munkálatok. Ha bármilyen okból kifolyólag nézeteltérés, vita támadna a két fél közt, szintén a közbeszerzési tanácsadó lesz, aki képviseli az ügyfelét és közvetít.